ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 34 ساله )

سلام خانم قربانی. خواهری دارم که دائما به نداشته هاش فکر میکنه. همه ش برایتلخی های زندگی ش حرص میخوره، افسرده ست ولی من اینطور نیستم. هر چقدر باهاش صحبت میکنم که انقدر به گذشته ش فکر نکنه اما نمیشه. مجبورم دیر به دیر برم خونه ش بهش سر بزنم، رفتارهای منفی ش روم اثر میذاره حالم بد میشه، از طرفی خودش قبول نمیکنه که اشتباه میکنه و به روانشناس مراجعه نمیکنه، میترسم که رفتارهاش روی من اثر منفی بزاره، نمیتونم باهاش قطع رابطه کنم. چیکار کنم؟ کمکم کنید.


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
گفتید خواهری دارید که نگاه منفی و افسرده گونه او ازارتان میدهد. او قصد تغییر خود را ندارد و همراهی با او نیز شما را تحت تاثیر قرار میدهد و از تبعات این ارتباط هراس دارید.
دوست عزیزم، پیشنهاداتی در ارتباط با خواهرتان‌میتوانم داشته باشم امیدوارم که برایتان مثمر ثمر باشد.
- چون صحبت های شما در خواهرتان، اثر نداشته. از این به بعد به جای امر و نهی مستقیم، فقط شادی و نشاط خود را به نمایش بگذارید و با رفتار خود نشان دهید که در این دنیای پر از مشکل، شاد زیستن سخت و ناممکن نیست.
- اگر مورد مشترکی وجود داشت که بهانه یاس و ناامیدی بود، سریعا ان را برای خود به صورت مثبت تفسیر نمایید و بدون مخاطب قرار دادن خواهرتان، این روند را بلند تکرار نمایید‌. اجازه دهید خواهرتان به صورت عملی مثبت فکرکردن را در شما ببیند و خودش تفاوت نگاه خود و شما را حس کند.
- اگر خواهرتان در موضوعی زیاد غور کرد و نتوانستید بر او غلبه نمایید، با احترام از او بخواهید که صحبت در مورد آن موضوع را کنار بگذارید و موضوع را تغییر دهید.
- صله رحم مراتب دارد، اگر احساس کردید که مقاومت شما بی فایده است یا خواهرتان در شما نفوذ می کند، ارتباط خود را به تماس تلفنی و پیامکی تقلیل دهید.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.